måndag 1 mars 2010

Korv Stroganoff, klippning och social njutning

Jag och Loui tog över i tisdags kväll till Malmö och skulle övernatta hos Allie och André för Loui skulle klippa sig på onsdag.
Kom ju rätt sent så det fick bli något som skulle gå fort och är lätt lagat.

Så det blev en svensk husmansrätt

Korv stroganoff ( Det finns ett hav av recept på stroganoff , här är ett)

1 kg falukorv
3 msk vetemjöl
3 gula lökar
2 msk tomatpure
1 burk cherry tomater
2 tsk cayennepeppar
1 dl ketchup
1 dl Heinz hot chilisås
några droppar tabasco
4 dl grädd mjölk

Strimla Falukorven, strimla löken fräs runt i lite smör strö över vetemjölet när det börjar få lite färg. Häll itomat purén, gräddmjölken, burken med cherrytomaterna , cayennepeppar, ketchupen, hot chilisåsen smaksätt med lite salt grov krossad peppar och tabascon, låt småputtra en stund.

Servera med ris och blancherade morötter, broccoli i senapsdressing.
Skär morötterna i slantar och dela broccolin i små buketter, blanchera dem i kokande vatten några minuter spola i kallt vatten, sila bort allt vatten gör en dressing på 1/2 dl solrosolja 3 tsk dijon senap vispa runt samtidigt som du häller ca, 1/2 dl kallt vatten i ( ev , lite mer vatten dressingen skall vara flytande) slå dressingen över morötter och broccolin ( gör detta före ni lagar det andra så det kan få stå och dra en stund).

Det fick bli lite röd vin och det blev 6512 Ecologica shiraz malbec Argentina var faktiskt mycket bra för att vara en BiB.




Aftonen blev inte så lång denna kväll för jag skulle ju upp tidigt om morgonen för att vara i praktik som värdinna på Vestergatan sexton (det var jag själv som hade utnämnt mig till denna titel ) Allie är själv i salongen för tillfället, kollegan Lisa har precis fått en liten kille. Grattis.

Det började med lite rengöring. Så kom då första kunden och det var ju en av dem jag själv kände. Mattias, så jag slog mig ner i frisör stolen bredvid för att kunna synas och höras lite bättre. Mattias skulle bli fin i håret, han skulle med Oslo båten på eftermiddagen för ett 14 dagars arbetspass.

Nästa kund som skulle bli klar till vårens första strålar var Gisela ( som jag har träffat några gånger förut ). Gisela kan prata riktigt bra och inte blev det mindre tyst i lokalen när jag också satte igång. Jag hade inte ens tid att laga kaffe så det fick Allie själv göra.

Helt plötsigt dök det upp en man med en liten söt valp och undrade om någon av oss kunde passa den några minuter, vad gör man inte när man tittar in i ett par djupt bedjande ögon som man bara vill sjunka in i ( hundens alltså ). Allie sa att det gör min mamma så gärna. Ägaren till hunden berättade att han heter Jim och han har ritat huset västergatan 16 och har haft Jims bar. Jag och Gisela kom iallafall överens om att vi skall ha en afton på salongen med lite vinprovning och visning av hennes produkter ( Vi återkommer med vilken dag och tid det blir). Då var det dags för nästa trevliga kund som också var något bekant över visade sig att han har ju seglat till Dragör ett antal gånger och besökt mig i butiken, så ni förstår att jag hade fullt upp, sista kunden för dagen blev ju Loui han har i några antal år hoppats på att få bli grön i håret men tyvärr Loui, syrran vägrar inte bra för hennes image, de kan ju tro att hon gjort något fel. Nu tycker jag att du blev jättefin i håret fast det inte är grönt.

Ja ha, Allie jag tror jag kommer tillbaka en annan dag ( hörde jag någon som ropa hjälppppp..).


Kram på dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar