torsdag 8 april 2010

Påsk i Malmö & massor av god mat

Nu var ju påsken slut som alla har förstått. Långfredag kom, vi titta ut genom fönstret såg att solen inte ville tittade fram ordentligt. Då bestämde vi oss för att ta över till Malmö eller Helsingborg.
Vi kom på att vi inte hade testat det nyaste hotellet i Malmö som ligger i gamla saluhallen "Renaissance Marriot hotel". Ringde för att kolla om de hade något erbjudande över påsk naturligtvis hade de det.
Vi fick snabbt fram vår resväska och ner med lite kläder slänger oss i bilen och tar oss över sundet.
Väl framme vid hotellet som invigdes den 18 januari i år 2010 blev vi mottagna av jätte trevlig personal utan att vara för mycket, ofta är personalen på de större hotellen lite överdrivet vänliga eller så säger de inte mycket.

Hotellet har en smakfull inredning läckra färger sköna möbler och sängar. Vi fick rum nr 230 med utsikt ut över Lilla torg, de har i allt 128 rum.

Solen tittar fram och vi rusar ut för att hitta en stol i solen. Det är som torget invaderas av sol sugna människor , uteserveringarna fylls upp på nolltid. Dagens första öl fick vi på Mello Yello mitt på Lilla Torg.
Vi kunde ju inte bara sitta där så vi tog en promenad till Två Krögare ( Bullen ) Stor gatan 35, där blev det en sill tallrik med tillhörande öl och deras hemma gjorda besk.

På "Bullen" finns Malmös äldsta och vackraste kran – ölpumpen som tronar på bardisken. Skön känsla att sitta där och titta på alla andra gäster som många av dem verkar vara stammisar sen 70-talet, men det är alla slags människor. Nu kan vi ju inte sitta där hela dagen så vi styrde kosan till ett av våra stammställen Siesta ( har redan skrivit om den tidigare) för att lapa lite sol och självklart en Jever till. In på hotellet för lite kläd byte, vi hade hört att det skulle bli levade musik på Hedmanska gården och restaurang Czechpoint.

En sommar aftons besök på Czechpoint Lilla Torg i Malmö.

Är man ute för att få en tjekisk husmanskost upplevelese då är man på rätt plats,
vi startar med en keramik form i gedigen stil fyld med ost rullad i paprika,
rökt torkad skinka, rökt anka, korvar och till detta serverades syrligt surdegs brød, mycket läckert.
Till varmrätt en fantastiskt mustig och fylldig gulach och min fru beställde den fantastiska fläsklägget med den den traditionella surkålen, smaken av denna gryta och fantastiskt möra fläsklägg med tillhörande Gambrinus öl och en Becherovka snaps med en touch av kanel.
Himlen var mycket nära denna afton och vi undrade ”vem tänder stjärnorna”.

Där vi åt deras Fläsklägg(underbart god och härligt krispig) precis som jag minns den från förra året.

De firade 1 års jubileum när vi var där så vi fick med oss vars en stort pilsner urquell ölkrus hem. Där bjöds också på gratis gulasch men nu fick det vara nog med mat för fläskläggen är egentligen tillräcklig för två men ska det vara så ska det. Till detta blev det ju va klart Gambrinus öl och en Becherovka mmmmm där satt den.
Efter att ha lyssnat på trubaduren som kom från Canada,gick vi tillbaka till hotellet och kastade av oss kläderna för de satt ju konstigt nog åt efter all den mat och dryck vi lyckades få i oss. Kröp ner i de härliga sängar som var framför oss.
Det kändes underbart att vakna upp om morgonen och känna att man inte behövde stressa utan äta en juvlig frukost där personalen kunna få pyssla om oss.

Ut och strosa på stan igen besökte Allie på salongen, åt lite lunch på Mello Yello tillsammans med Allie och André. Efter det for de vidare till Laholm.

Var skall vi nu äta vår middag i kväll frågade vi oss? Efter mycket letande och diskuterande kom vi fram till att prova hotellets restaurang.
Restaurang Rosen Bar & Dinning heter den visst, de hade en lite spansk inspirerad meny lite mindre rätter och till mindre priser så man kan kan ,som vi, testa 3 olika rätter var. Servicen, maten och drycken var mycket bra standard på.

Det är väl värt ett besök!
Tack för denna helg.

Ett litet citat på vägen:

Bästa antalet vid en middag är två. Jag själv och en jävla bra kypare.