tisdag 4 maj 2010

Nu spetsar vi till det med lite färsk spetskål

Idag är en sådan där dag man inte ha en aning vad man skall laga. Så jag hänger där över kött disken och ser ut som fråge tecken.
Det tog en liten stund men tillslut fastnade jag på fläskkotletterna. Jaha, vad ska vi ha till dem blev nästa fråga man får ställa sig.
En tur till grönsakerna, där låg färsk spetskål och väntade på mig det blev också en knippe färska morötter.



Kom på att jag hade köpt en ny krydda förra veckan som jag ännu inte har provat på.

Santa Marias piri piri a more african style.



Smak av Chili, vitlök, koriander, paprika, persilja och lite citrus.


2 st spetskålshuvud.
8 st morötter
4 små fläskkotletter
smör till stekningen
3 dl grädde
piri piri african style
salt, peppar och cayennepeppar.


Strimmla kålen woka den i lite smör tills den känns mjuk. Blanchera morötterna i några minuter, blanda dem sen med kålen och häll i 2,5 dl grädde låt koka in lite, smaka av med salt och peppar. Stek fläskkottleterna krydda med piri pirin, salt och peppar.
Denna rätt är både enkel, nyttig (grädde är GI fantasternas dröm) och lätt lagad.
Jag tror vi skall dricka lite vatten idag, bara vanligt vatten.



Spetskål (Brassica oleracea ssp. capitata v. elliptica) är en slags vitkål som i Europa introducerades av romarna. Till skillnad mot vitkålen har spetskålen spetsigare huvuden som är lösare knutna, samt emellanåt mörkare blad.( wikipedi).

Kreativitet är vad som uppstår när dumheten plötsligt upphör.
" Edwind Land"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar