onsdag 3 mars 2010

Vårkänslor & Ungtupp


Jag tror att de var de första vårkänslorna som infann sig i lördags, man fick ju börja med att sopa utanför butiken. Det var mycket som var gömt under snön som har kommit fram i tö, men vad skönt! Nu kan man höra fåglarna kvittra och den lilla solen tittade fram en liten stund. Underbart!


Nu var den stora frågan vad skall vi göra idag efter att vi har stängt butiken. Eftersom Super Brugsen är den närmaste butik så fick vi kolla läget där. Jag hittade en Bornholmsk Ungtupp som såg fin ut. Då kom jag att tänka på coq au vin men jag kan inte komma ihåg receptet så denna får bli min egen variant. Som förätt får det bli gorgonsola, en väl lagrad camenbert, Crustini ( mini bruschettas) grön peppar paté och stora kapris. Till grönpeppar patéen får det bli lingonchutneyn som jag gjorde till fasanerna ( det blev jättegott).

Clara Friis Ungtupp

1 Bornholmsk Ungtupp ca 1,4 kg
1 1/2 Äpple
1 1/2 Päron av den fasta sorten
2 Knorrs Chef du found av kyckling
3 kvistar färsk rosmarin
1/2 Citron
1 msk färsk krossad svart peppar
1/2 - 1 fl Rödvin

Grov hacka äpple och päron (skall inte skalas) gnid in tuppen med citronen fyll den med äpple, päron och 1 kvist rosmarin. Lägg tuppen i en form fyll på med resten av äpple, päron, rosmarin och den krossade svartpepparen in i ugnen på 200 gr i knappt 1 1/2 timme.Sila såsen och red den med lite Maizena till lagom konsistens tag av kastrullen från spisen lägg i 1 msk kallt smör rör om.
Servera med bulgong kokta potatis och små primör morötter.



Clara Friis är en dansk päronsort, som skapades i Stensved på södra Själland, Danmark, i mitten av 1800-talet. Päronen är medelstora, toppiga med ett blankt, skinande grönt skal som när päronet mognar färgas gult och eventuellt blir rödkindat på solsidan. Kärnhuset är smalt, köttet fast, sprött och mycket saftigt. Smaken är god, söt och frisk.(Wikipedia).

Vinet blev ett Cote du Rhone. Jag tycker man skall använda samma vin i maten som till maten.


Vi lyssnar till Another day in Paradise med Phil Collins det känns ju nästan så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar