fredag 15 januari 2010

CHILI GRATINERADE SNIGLAR OCH FRANSK ÖL

Detta är en rätt som går väldigt snabb att både förbereda och
tillbereda alltså inte i snigelfart.

Jag har tänkt att det här skall bli kvällens förrätt det är inte så
ofta man äter det nu för tiden, var ju mycket vanligt på 70-talet.
Så vi säger väl att det får bli en nostalgi tripp. Då får jag väl
leta fram någon musik i från det årtiondet.
Det var ju inte så svårt, ABBA var klart och TAKE A CHANCE ON ME från 1977.



Till 4 personer
24 sniglar
24 snigelhus


150 gr smör med havssalt
6 vitlöksklyftor eller 2 hela vitlökar
2 msk hackad persilja
2 tsk Santa Marias Herbes de Provance krydda
1 liten rödhackad chili jag tar 3 behöver det för min förkylning


Skölj av snigelhusen och sniglarna ordentligt låt torka lite. Rör
samman smöret med de övriga ingredienserna.
Börja med att fyll lite smör i botten på skalet i med en snigel toppa
med mer smör.
In i ugnen på 275 grader ca, 8 min eller tills smöret börjar bubbla.

Som ett litet extra tips kan om man vill ha lite riv ost ovan på.
Serveras direkt med vit bröd med fördel rostat.

Drycken får bli en fransk öl Kronenburg 1664.

Nous Reviendrons

Önskar er en trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar