tisdag 22 december 2009

Funky Soul music Kalvfilé med Nisse Landgren

Nu är det inte långt kvar till julafton!
Jag har varit ute och shoppat de sista julklapparna. Tittade inom vår lille köttmästare och där hittade jag en hel kalvfilé till rimliga pengar.
Den får bli kvällens middag.
Jag fick en idé att jag ville ha murklor till, men det fanns tyvärr inga så
det blev torkade kantareller istället. Till detta servera vi så kallade gourmet potatis.
Släpade mig ner till bilen med alla mina kassar och längtade hem för att
laga kvällens gourmet middag.

Min man var redan hemma och hade startat upp musik, ur högtalarna dånade
det funky soul music med Nisse Landgren, underbart!
Inspirationen är på topp till en härlig afton.



Det här behöver du:
400 gr kalvfilé
30 gr torkade kantareller ( svarar till ca, 150 gr färska)
12 små gourmet potatis
3 dl grädde
1 msk svart vinbärs gele
1 msk congac
2 msk frysta hela lingon
1 vitlök
2 själkar färsk timjan
olivolja med rosmarin



Börja med att lägga kantarellerna i vatten i minst en timme.
Skölj potatisen dela dem på mitten lägg dem en ugnsfast form , hacka
vitlöken och strö dem ovanpå potatisen tillsammans med timjan och
rosmarin olivoljan in i ugnen på 180 grader i varmluftsugn ca, 20 min
eller tills färdiga.
Tag upp kantareller och krama ur vattnet hacka dem i mindre bitar fräs
dem i riktigt smör och congac, när de känns lite mjuka i med grädden
låt små puttra tills den tjocknar därefter tillsätter ni svartvinbärs
gelén och de frysta lingonen ( som Henrik och Petra har plockat i
höst, tack för dem)
Nu är det dags att steka kalvfilén som vi skurit ( min man) i 4 cm
bitar 2 till oss var i en riktigt het stekpanna några minuter på
varje sida.
Till detta serverade vi bara några salladsblad med plommontomater som
fick ett stänk av citron-olivolja.
Drycken blev Tarapaca carmeneré.



Ha en fortsatt härlig kväll och stressa nu inte ihjäl er.
Lyssna gärna till lite skön musik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar