söndag 13 december 2009

Mjukpepparkaka Rårörda Lingon och Vinterhjul

Hej på er,

Har ni haft en fin Luciadag? Vädret i Skåne har varit underbart, strålande sol och kyla. Min man har ägnat förmiddagen till att byta till vinterhjul, inte så lätt som det kan verka... jag har bakat mjuk pepparkaka med lingon, serveras med glögg och varm choklad, utomhus naturligtvis!



Detta receptet har jag gjort många gånger, du kan välja om du vill ha en stor form eller muffins. Jag hittade små hjärtformade knäckformar på ICA, därför blev det några minimuffins också.

Det här behvöer du:
100 g smör
2 dl Ljust Muscovadoråsocker
2 ägg
1 dl yoghurt
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
1 dl råröda lingon

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröda en form eller ställ ut 12 muffinsformar på en plåt. Rör rumsvarmt smör och Muscovadråsocker poröst. Tillsätt äggen, rör kraftigt. Rör ner yoghurten. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver.
Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. Häll smeten i formen eller i muffinsformarna, klicka i de rårörda lingonen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min i form eller 12-15 minuter i muffinsformar.



Önskar dig en fortsatt trevlig Luciakväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar